S A H A B A T

Hadirnya Seorang Sahabat

Assalamualaikum blogger kacak lagi kiut semua . Semoge kite semua sentiase dibawah lindungan Allah .
Sebelum apeape Ain nak mintak maaf dekat korang yang tak pernah jemu dan pernah jemu tinggalkan perut jejak dekat chatbox Ain  mintak dibedah . Mood berblog selalu melayang semenjak dua menjak ni , mungkin angin nak sambung belajar kot jadi macam ni . hm , mintak maaf sekali lagi dekat korang semua yea . Alasan pertama kenape takk balas , mood berblog dah kene bawak dek angin belajar . Kedua sebab ain agak bz 2 minggu ni sebab nak uruskan hal sambung belajar tak lame lagi . Minta maaf yea .

Okea kembali ke tajuk asal . Sape yang tak ade sahabat ? semua orang ada kan . tipu lah kalau korang cakap tak ada . Mungkin sahabat alam maya , mase sekolah rendah/menengah @ mase plkn dulu kan . Semua pernah rase dan alami mase dengan sahabat kan . Kalau ain tanye , ape maksud sahabat yang korang semua faham ? macam macam jawapan yang ain akan dengar , sebab setiap orang ade pandangan masing masing kan :) .

Hari ni ain nak kongsi dengan korang pasal "SAHABAT". Sebenarnya entry nie ain tuju kan dekat seorang kenalan alam maya yang ain kenal baru jaa seminggu . Mesti korang pelik kan , kenape ain nak buat entry pasal beliau yang ain tak kenal apeape langsung pasal beliau . Hanya berbiodata kan fb+blog beliau jea . Tak ade ape yang boleh ain kenal beliau lebih mendalam sampai ain boleh buat entry tajuk nie untuk beliau . Tu sebab ain kenal beliau dari hati bukan sekadar kenal :) . 

Mohon jangan salah faham , jujur ain cakap ain bukan dah tahap cintan dengan beliau atau ape , ain cume agak tersentuh dengan keperihatinan (betol kaa nie ? lantak lhaa) beliau . Mungkin memang sifat dia macam tu atau sebab dia taw ain macam mane , wallahualam . Selama ain membesar dah 19 tahun atas bumi Allah nie , ain tak pernah jumpa sorang pon kawan yang sentiase ingatkan ain tentang "hati" . Dalam seminggu ain kenal beliau , tak pernah sehari pon beliau lupe nak ingat kan ain tentang hati . Kadang kadang beliau cakap sebelum tidur , mase rancak borak kosong dengan beliau . Mase bile bile beliau rase nak cakap . Dalam sehari sekurang kurangnya beliau akan cakap sekali . 
Mesti ada yang bersuara dalam diam , senang nye ain nak anggap seseorang tu sahabat ain atau mungkin ingat senang ka nakk nak cari sahabat ?  Dan ain akan jawap sahabat bukan bermakna dia mesti ada depan mata kita mase kita susah dan senang . Cukup sekadar dia mendoakan kita walau kat mane dia berada . dan tidak memandang sepi kesalahan kita tapi memperbetulkan kita . bukan hanya biarkan kita dalam kebodohan , tapi dia datang mengajar kita , Sanggup memendam rasa hanya untuk menjaga hati kita dan simpan keaiban kita dengan penuh kejujuran . itulah yang dinamakan "SAHABAT"

Ain mengaku senang untuk cari sahabat tapi susah untuk menjadi sahabat . Kenape ain cakap macam tu , sebab , bile kita cari sahabat , kite kene buat macam macam (tengok dalam gambar dekat bawah) , dan bile orang cari kita untuk bersahabat , kite tetap kene buat bende yang sama .  korang tak percaye ? jom kita muhasabah diri , tengok tiap2 ayat dalam gambar ni , Mampukah kita ? Layak kaa kita di gelar sahabat ? T.T
Dan untuk sahabat terima kaseh sebab selalu ingat kan ain tentang "hati" , ain mengaku ain selalu lalai dan memang jenis seorang yang lalai . Terima kaseh juga sebab sudi ingat kan ain untuk jage iman , jage hati , dan jage solat . Terima kaseh sekali lagi sebab sudi tegur ain untuk jadi yang lebih baik insyaallah . Dalam diam dan tanpa sedar awak dah pon jadi salah seorang "JUTAWAN" :) . Uhibbukafillah insyaallah :) Syukran jiddan T.T 

NotaIman : Hati ibarat sepohon pokok yang kekeringan ,
Suburkanlah ia dengan Zikrullah ,
Pasti ianya mekar lantas membuahkan buah amal seranum "Halawatul Iman" :)

11 comments:

Wan_hazel said...

Assalamualaikum...

Nurul Ain. kehidpuan nie dalam tak sedar kita akan hilang dan akan temui pula yang baru..yang hilang pasti dan tetap hilang. yang datang kita tak pernah tahu siapa,dimana dan kenapa// Siapa yang menyentuh hati nya jika bukan ALLAH ..siapa yang mengatur nya jika bukan ALLAH ..

Dan sahabat yang datang itu pun semestinya ALLAH dah aturkan.. baik untuk NURUL AIN mahupun diri saya sndri dan kengkawan yang lain.. Bila didatangkan yang baik baik syukur bribu kali ganda akan pencipta namun kenapa bila diuji dgn seseorg yang tidak baik kita mula menyalahkan seseorang ,khidpan atau pun pencipta.. Reealiti yg harus kita depani kan.

Comel kan apa yang ALLAH tetapkan..kirim salam kat sahabat ain k..

"fala khaufun alaihum walahum yahzanun" jika ikut jln Printah Allah mka tidak ada kegelishan utk mu dan tidak ada ksedihan bgi mu

dEdEQ dE wIshEs said...

ALHAMDULILLAH DIK AIN .. INGAT LA ..

KAWAN SENANG D CARI .. TP SAHABAT .. AMAT SUSAH ..

Edy Fee said...

sahabat yg baik akan bimbing kita ke jalan yg betul...itulah guna sahabt kan

leakedknowledge said...

ehem2z sahabat ku ain si puteri katak....smoga perjalann dan urusan hang myambung pelajaran di dunia baru tu berjalan lancar ya..stadi kaw-kaw ok..kalau ada jodoh kawen di sana jgn dtolak ok..hehe...oh lupa carikan aku jodoh mpuan2 arab di sana :)

NUR AIN AZMAN said...

Waalaikumsalam. Sahabat sangat penting dalam kehidupan kita. Sahabat yang sejati adalah yang terbaik :)

CikMunBlogger said...

wsalam sys :) dah baru blog dye taw taw taw . wan hazel lagi tuhh . jeles mak nok ! huhu .

hmm , tak dapat lagi jumpa sys . sys dah nak pegi jauh . seriously , rasa sedih , tak tipu ! :) jeles pun ade sebab sys dapat belajar jauh jauh . tak nak ajak mun sekali ke ? huhu .

hanya orang yang ade sahabat dapat rasa apa itu erti sahabat kan ? :) yeah , mun dah ade sahabat tuu sekarang . setelah 17 tahun hdup , baru jumpa sahabat tuu :)

Yui Bieyna said...

Wassalam, mmg sush hndk mnjd shbt ya sys...

Hanif Idrus said...

Sahabat yg baik sukar dicari....

Pink Lavender said...

salam ain...

salam ukhwah...

makneng follow sini
jemput follow makneng..=)

Ika said...

btol3. senang untuk cari sahabat tapi susah untuk menjadi sahabat. :D

mohd faiz said...

sahabat yg btoi2 setia dgn kita memng susuah nk cari skrng nie..

SHout



All right reserved by me @ Copyright protected Blog Rahsia Pelangi Edited by Caersasuke